Kategorie: Porady techniczne

Czy Google Moja Firma u艣mierci Katalogi Firm?

Share

Wiele os贸b dzwoni膮c do mnie z zapytaniem o pozycjonowanie, m贸wi 偶e wykupi艂a us艂ug臋 z katalog贸w firm, kt贸rych na rynku jest wiele, np. firmy.net, panorama, pkt itp. Opr贸cz og贸lnopolskich znajdziemy wielokrotnie wi臋cej lokalnych z danego miasta, wojew贸dztwa, obszaru, dziedziny itp. Obserwuj臋 to co robi od kilku lat Google. Na pocz膮tku 鈥濵oja firma鈥 to by艂o lokalizacja GPS, adres siedziby danej firmy, nazwa itp. Zauwa偶y艂em, 偶e od d艂u偶szego czasu wprowadzaj膮 szereg mo偶liwo艣ci, na kt贸rych opiera si臋 ca艂y 偶ywot katalog贸w. Czy Google Moja firma u艣mierci katalogi??

Google Moja firma

Jest to jedna z aplikacji/stron stworzona przez Google dla u偶ytkownik贸w i w艂a艣cicieli firm. Kiedy艣 ogranicza艂a si臋 tylko do adresu i nazwy w Google Maps. Teraz jest o wiele bardziej rozbudowana przy bardzo intuicyjnym menu, kt贸re powinien ogarn膮膰 鈥瀙rzeci臋tny Kowalski鈥. Wystarczy tylko posiada膰 konto na Gmailu . Po zalogowaniu mamy dost臋p do aplikacji oferowanych w Google (9 kwadracik贸w jako ikona przy adresie email, po klikni臋ciu rozwija si臋 lista aplikacji). Tam mo偶emy wybra膰 niebiesk膮 ikonk臋 domku z podpisem 鈥濵oja firma鈥 i zacz膮膰 dzia艂a膰.

Jak doda膰 firm臋 do panelu?

Mo偶emy to zrobi膰 na komputerze dodaj膮c lokalizacj臋 i weryfikuj膮c istnienie miejsca poprzez wys艂anie poczt贸wki z kodem weryfikacyjnym. Jest on wa偶ny miesi膮c, zazwyczaj idzie oko艂o 2 tygodni. Wizyt贸wka b臋dzie dodana, ale dopiero po wpisaniu kodu weryfikacyjnego, kt贸ry przyjdzie poczt膮. Niestety listy zazwyczaj przychodz膮, natomiast zdarzaj膮 si臋 wpadki i przed艂u偶aj膮 proces weryfikacji. Drugim sposobem jest skorzystanie z aplikacji mobilnej. Mo偶emy doda膰 miejsce do Googole Maps, opisuj膮c nazw臋 i dodaj膮c zdj臋cia z godzinami otwarcia, szyldem itp. Zazwyczaj publikuj膮 miejsce w ok. 2-3 dni 鈥 weryfikuj膮c na podstawie zdj臋膰. Wtedy mo偶emy klikn膮膰 鈥濲este艣 w艂a艣cicielem?鈥 i za偶膮da膰 wysy艂ki kodu weryfikacyjnego. Je艣li wizyt贸wka jest starsza jest inny spos贸b. Je艣li by艂a kiedy艣 dodana przez inn膮 osob臋 (np. przez lokalnego przewodnika) i ma wpisany numer telefonu, potwierdzony przez innych u偶ytkownik贸w. Tak膮 wizyt贸wk臋 mo偶na zweryfikowa膰 telefonicznie przez automat Google w ci膮gu kilku minut.

Ile si臋 p艂aci za Google Moja Firma?

Po podliczeniu wszelkich koszt贸w鈥 nic, zero, nada, null. 馃槑 鈥濷 to tyle samo co za bezp艂atny wpis w katalogach firm鈥濃 no鈥. tak. Tylko w bezp艂atnych wizyt贸wkach najcz臋艣ciej mamy nazw臋 rejestrow膮 sp贸艂ki, czyli z nazwiskami, numer telefonu, ewentualnie link do strony. Oczywi艣cie nofoolow 鈥 czyli taki, kt贸ry nie oddaje Waszej stronie, 偶adnej warto艣ci, a robotom Googla m贸wi, nie id藕 do tego linku, nie 艣led藕 go. Tekst zazwyczaj jest z automatu tylko z podstawionymi danymi firmy, ewentualnie samemu mo偶na napisa膰 ok 1500 znak贸w. Dodanie firmy zazwyczaj jest bezp艂atne, bo tak sobie firmy buduj膮 baz臋, p艂atne s膮 鈥瀢y偶sze pakiety鈥 np ze zdj臋ciami, logo czy jakimi艣 bajerami. Cena od 300-500 z艂 do kilku tysi臋cy rocznie.

Co oferuje nam Google Moja Firma?

Prawda jest taka, 偶e wszystko czego potrzebuje lokalny przedsi臋biorca. Tak naprawd臋, je艣li kto艣 po艣wi臋ci weekend (dla bardziej bieg艂ych kilka godzin) i pouzupe艂nia wszelkie dane, zrobi to naprawd臋 dobre zasi臋gi. Uzupe艂niona wizyt贸wka pozwoli dotrze膰 Waszym klientom do Waszej firmy, a tak偶e to co oferuje Facebook, a raczej nie oferuj膮 katalogi, to bezpo艣redni kontakt z Wami. Jak si臋 za to zabra膰?

Zak艂adka Informacje

Tam s膮 wszelkie podstawowe dane firmy. Edytujemy je poprzez naci艣niecie ikonki 鈥瀌艂ugopisu/o艂贸wka鈥. Nazwa firmy 鈥 tutaj Google zgodnie ze swoimi zasadami poleca wpisa膰 tylko nazw臋 firmy. Od 2 lat gro偶膮, 偶e zbanuj膮 wizyt贸wki, kt贸re maj膮 dopisane inne rzeczy. Mo偶e 鈥瀓ad臋 na kraw臋dzi鈥, ale mam od 2 lat wpisane opr贸cz nazwy firmy (to by膰 musi), czym si臋 firma zajmuje. Nikt si臋 do tej pory nie czepia艂, ani u mnie ani u innych Klient贸w, nawet jesli nazwy s膮 wpisane z ikonkami, o kt贸rym wspomina艂em w artykule Jak o偶ywi膰 fanpage?. Stety-niestety, ale wpisanie 1-2 fraz kluczowych w nazwie u艂atwia pozycjonowanie. Nast臋pne s膮 kategorie. Tu nie ma co 偶a艂owa膰, najlepiej wykorzysta膰 wszystkie 10 pozycji kategorii, w kt贸rych mie艣ci si臋 nasz biznes. Owszem czasami nazwy s膮 z kosmosu, Google wci膮偶 je ulepsza, ale鈥 Warto pr贸bowa膰 na r贸偶ne sposoby i np. mechanik samochodowy, mie艣ci si臋 w kategoriach mechanik samochodowy, warsztat, naprawa aut, naprawa silnik贸w, naprawa silnik贸w diesla, naprawa silnik贸w benzynowych itp.

Dane teleadresowe

Adres to podstawa, musi by膰 zgodny z siedzib膮 i z tym co pokazuje na mapie. Google to zweryfikuje. Jak? Kiedy艣 zablokowali mi wizyt贸wk臋 klienta, poniewa偶 przez 2 lata nie zosta艂y dodane zdj臋cia siedziby z zewn膮trz, po lokalizacji GPS sprawdzali ze nie ma ruchu w firmie itp. Obs艂ugiwane obszary jak sama nazwa wskazuje, wpisujemy obszary naszej dzia艂alno艣ci. Mog膮 si臋 pokrywa膰 np. wpisujemy Bydgoszcz, kujawsko-pomorskie, Polska. Im lepiej u艣ci艣limy, tym trafniej wy艣wietli si臋 Klientom nasza wizyt贸wka. Godziny pracy wiadomo, wpisujemy godziny w jakich pracujemy. Natomiast niestandardowe godziny pracy to jest cudowna opcja, kt贸rej brakuje na fanpage na Facebooku. Tutaj podajemy dat臋 i godziny gdy np. pracujemy kr贸cej z okazji sylwestra czy wigilii lub informacj臋, 偶e jest zamkni臋te w przypadku 艣wi膮t lub naszego urlopu. Dzi臋ki temu w naszej wizyt贸wce pojawi si臋 info, 偶e normalnie pracujemy do tej godziny, ale z powodu takiego, dzisiaj jest zamkni臋te lub kr贸cej czynne. Nast臋pnie uzupe艂niamy numery telefon贸w oraz skr贸con膮 nazw臋, tutaj nie trzeba si臋 rozpisywa膰, wystarczy nazwa firmy. Nast臋pnie podajemy adres strony www. Jest ona podlinkowana w wizyt贸wce i dodatkowo ma sw贸j w艂asny przycisk 鈥瀢itryna鈥 oraz ikonk臋 鈥瀏lobu鈥 w przypadku map.

Us艂ugi i Produkty 鈥 czyli rewelka

Link do um贸wionych us艂ug czyli do wklejamy link, gdzie przeniesie nas na stron臋 rezerwacji je艣li tak膮 mamy. Mo偶na tu taj te偶 wklei膰 link do kontaktu lub oferty na Waszej stronie. P贸藕niej dwie najfajniejsze zak艂adki Us艂ugi i Produkty. Tutaj mo偶emy by膰 kreatywni, opisa膰 szczeg贸艂owo czym si臋 zajmujemy, co sprzedajemy. Wstawi膰: opisy, zdj臋cia, poda膰 ceny. To wszystko jest wy艣wietlane w wizyt贸wce (czyli po prawej stronie w wynikach wyszukiwania lub w mapach). P贸藕niej jest zak艂adka Atrybuty, kt贸ra w niekt贸rych przypadkach ma sens 鈥 np. informacja o p艂atno艣ci kart膮 lub tylko got贸wk膮, a w niekt贸rych jest idiotyczna bo dost臋pne s膮 atrybuty 鈥瀎irma zarz膮dzana przez kobiet臋鈥 lub 鈥瀎irma przyjazna LGBQT鈥. Nast膮pienie mamy opis firmy gdzie mo偶emy poszale膰 na 750 znak贸w opisuj膮c histori臋 firmy. Mo偶emy te偶 poinformowa膰 u偶ytkownik贸w kiedy powsta艂a firma uzupe艂niaj膮c zak艂adk臋 data otwarcia.

Zdj臋cia

Ostatni膮 rubryk膮 do uzupe艂nia s膮 zdj臋cia. Tam otwiera nam si臋 osobny panel, gdzie musimy uzupe艂ni膰 LOGO 鈥 najlepiej wrzucajcie w kwadracie, niezale偶nie od formatki takie logo dopasuje si臋 i do ko艂a i do kwadratu czyli b臋dzie dobrze wy艣wietlane. Jako ok艂adk臋 wybierzcie fajne zdj臋cie, kt贸re si臋 dobrze prezentuje i oddaje to co robicie w firmie. Mo偶ecie te偶 skorzysta膰 z us艂ug studia graficznego. Za niewielkie pieni膮dze mo偶e zrobi膰 Wam fajne indywidualne grafiki odwzorowuj膮ce charakter firmy. Reszt臋 zdj臋膰 mo偶ecie podzieli膰 na te z zewn膮trz, z wewn膮trz, zatrudnion膮 ekip臋, zdj臋cia przy pracy itd.

Menu wizyt贸wki

Pod ustalon膮 nazw膮 firmy, z lewej strony mamy ca艂e menu. Wpisy to jest fantastyczne narz臋dzie ca艂y czas rozbudowywane i ulepszane. Informujemy w nim naszych klient贸w o nowo艣ciach, promocjach czy wydarzeniach 鈥 opcji jest wiele. To wszystko wy艣wietla si臋 w do艣膰 wyr贸偶niaj膮cy si臋 spos贸b w mapach i wyszukiwarce Google. U艂atwiamy te偶 dotarcie do konkretnych informacji naszym Klientom, wchodz膮c z nimi w interakcj臋. W statystykach sprawdzicie ilo艣膰 wej艣膰, ogl膮danie zdj臋膰, wy艣wietlenia, interakcje (typu telefony do firmy, wej艣cia na stron臋 www) itp.

鈥濷pinie鈥 鈥 nie b臋d臋 ukrywa艂, 偶e jedyny sensowny system opiniowania jest na Allegro, ca艂a reszta to鈥 Tak偶e tutaj opinie o Wasze firmie mo偶na sobie nieuczciwie kupi膰, wy偶ebra膰, mie膰 ocen臋 5.0 i si臋 cieszy膰. Mo偶na te偶 mie膰 2.0 bo nieuczciwa konkurencja b臋dzie z fa艂szywych kont zani偶a艂a Wam oceny. Dlatego warto te偶 poczyta膰 wszelkie oceny i poczyta膰 komentarze do nich. R贸wnie偶 Tyjako w艂a艣ciciel mo偶esz odpowiedzie膰 na opini臋. Mamy te偶 jeszcze dwa fajne narz臋dzia. CZAT i WITRYN臉. Czat to fajna opcja gdzie z zapytaniem dostajemy 鈥濻MS鈥 z wiadomo艣ci膮/zapytaniem od Klienta i mo偶emy dalej prowadzi膰 konwersacj臋. Co do witryny鈥 polecam oczywi艣cie zrobi膰 w艂asn膮, aczkolwiek jest to pewna opcja. Mamy w niej kilka mo偶liwo艣ci, 6 szablon贸w, mo偶emy co艣 dopisa膰, wrzuci膰 zdj臋cia, ale nie mo偶emy zmienia膰 uk艂adu itp. Minusem te偶 jest narzucona domena./p>

Czas odpowiedzie膰 na pytanie czy Google Moja Firma u艣mierci katalogi firm?

Wszystkie katalogi tak naprawd臋 bazuj膮 na tym by klient by艂 widziany lepiej w Google. Nie ukrywajmy, ile jest os贸b kt贸re maj膮 wyszukiwark臋 pkt, firny.net, yellow czy inny katalog ustawiony jako stron臋 g艂贸wn膮 i wyszukiwark臋? Ja nie znam nikogo, a wi臋kszo艣膰 ma ustawione Google. Inni maj膮 portale informacyjne takie jak WP czy Onet. Wi臋c mi nasuwa si臋 prosty wniosek, je艣li Google od 2 lat ca艂y czas dzia艂a i ulepsza sw贸j rodzaj wizyt贸wki, kt贸ry jest du偶o bardziej skuteczny, to za kilka lat katalogi znikn膮. O niemo偶liwe przecie偶 to du偶e firmy鈥 i co z tego? Jak ca艂y sw贸j 偶ywot opieraj膮 na 鈥瀢idoczno艣ci w googlach鈥, a wystarczy jedna aktualizacja algorytmu Google, 偶eby usun膮膰 ich z listy. Czas poka偶e, ale wed艂ug mnie, 艣ledz膮c rozw贸j wydarze艅, Google pr臋dzej czy p贸藕niej wytnie konkurencj臋.



5 / 5 ( 5 votes )
MarcinGregor

Ponad 20-letnie do艣wiadczenie z grafik膮 komputerow膮, od wielu lat aktywny webmaster, marketingowiec. Zajmuje si臋 reklam膮 i wizerunkiem Twojej firmy, pozycjoner. Od 2 lat w艂a艣ciciel FoxRed Studio. Prywatnie m膮偶 i ojciec 5 dzieci, pochodz膮cy i mieszkaj膮cy w Bydgoszczy.

Opublikowane przez
MarcinGregor

Polecane

Nie b膮d藕 Ninja Janusz Marketingu – b膮d藕 sob膮 i pisz co czujesz. Jak si臋 wyr贸偶ni膰 w internecie?

Ninja Janusz Marketingu czyli 3/4 marketingowc贸w w Polsce, kt贸rym na studiach kazano patrze膰 na to… Read More

1 rok ago

Jak o偶ywi膰 sw贸j fanpage? Jak przyku膰 uwag臋 na Facebooku?

Jak o偶ywi膰 sw贸j Fanpage? Jak przyku膰 uwag臋 i przebi膰 si臋 przez g膮szcz mem贸w i innych… Read More

1 rok ago