Porady techniczne

Jak ożywić swój fanpage? Jak przykuć uwagę na Facebooku?

Share

Jak ożywić swój Fanpage? Jak przykuć uwagę i przebić się przez gąszcz memów i innych pierdół tak by wywołać reakcje w użytkowniku? Przede wszystkim trzeba znać kilka podstaw o tym co lubi a czego nie lubi Pan Góra Cukru (w wolnym tłumaczeniu Zuckerberg).

Wstawianie obrazów do posta

Ogólnie trzeba pamiętać o pewnych zasadach którymi rządzi się Facebook i Instagram (jak wiadomo, ten pierwszy jest właścicielem drugiego – więc pewne cechy są wspólne). Dodając obrazek musimy pamiętać by nie było na nim więcej tekstu niż 30% powierzchni. Suma summarum nie bardzo tego rozumiem, bo ja akurat lubię obrazy z wielkim tytułem, przynajmniej wiem czego się spodziewać w artykule. No ale Facebook tego nie lubi. Prawdę mówiąc najlepiej dodawać obrazy, które w ogóle nie zawierają tekstu. Jeśli masz wątpliwości czy nie dodajesz obrazka ze zbyt dużą ilością tekstu możesz użyć specjalnego narzędzia od samej twarzoksiążki.

Pozostaje jeszcze kwestia rozmiarów i wielkości grafiki. Najlepiej dodawać zdjęcia wykadrowane do kwadratu czyli w proporcjach 1:1 (najlepszy rozmiar grafiki to 1080 x 1080 px [pixeli]). Taką opcję ma już chyba każdy standardowy aparat/galeria w smarphonie. Od około roku możemy też dodawać „duże zdjęcia” w proporcji 9:16 – łopatologiczne: zdjęcie zrobione telefonem w pionie [przy ustawieniach zdjęć 9:16, a nie 4:3]. Przekopałem pół internetu by znaleźć jakiś sensowny konwerter online… jako grafik… nie znalazłem, w każdym mi czegoś brakuje, a jest ich sporo w necie. Ja używam Photoshopa, który jest najlepszy ale i płatny, z bezpłatnych są np. GIMP, IrfanView czy Paint 3D dostępny w Windows 10. Nie używajcie zwykłego Painta bo niestety on nie kadruje tylko rozciąga pixele i wygląda to tragicznie.

Nie ma też sensu wrzucać dużych zdjęć 5-8-10 MB [megabajtów – czyli przeważnie zdjęcia z lustrzanek lub zrobione maksymalną rozdzielczością aparatu]. Facebook sam zmniejszy wagę załadowanego zdjęcia do około 100-200 KB [czyli ok 0,1-0,2 MB]. Według mnie, jako grafika, robi to bardzo nieudolnie i zdjęcia tracą na jakości. Dodanie zbyt małej grafiki, np. logo pobrane ze strony o rozmiarze 300×100, będzie rozciągnięte i rozpikselowane. Czyli znowu traci na jakości i będzie wyglądało nieestetycznie.

Jak zwiększać zasięgi na Facebooku? Jak ulepszać posty na fanpage?

Patrząc na aplikacje Facebooka na telefony z Androidem możemy już dodawać zdjęcia 3D. Kiedyś był to przywilej zarezerwowany tylko dla posiadaczy iPhone. Sprawdza się to różnie, nie mam pewności czy na wszystkich telefonach. Na pewno opcja dostępna jest na tych, które mają minimum dwa aparaty (obiektywy?) z tyłu, w tym jeden do określania głębi. Kiedyś można było to robić sztucznie dodając maskę głębi, teraz jest to łatwiejsze bo robi to automat. Część techniczną mamy za sobą, teraz trzeba przejść do „trików” i urozmaicenia.

Photofunia – czyli fajna grafika w prosty sposób.

Czy zawód grafika jest zagrożony? Chyba nie 🙂 ale czemu nie skorzystać z narzędzi, które dają prosty, a fajny efekt w kilka sekund? PhotoFunia to strona internetowa gdzie możemy wybrać przeróbki grafik, np. Twoje zdjęcie na bilbordach, w gazetach, filiżankach i wielu innych fotomontażach. Przyciąga uwagę, sprawia że człowiek przestaje „scrollować fejsa” tylko zainteresuje się o co chodzi.

Crello – czyli mega możliwości

Ok, obrazki obrazkami, ale co bardziej przykuwa uwagę? Tak, film. I dla wielu fanpagy podnosi poprzeczkę nie do przejścia. Najlepsze są „lajwy”, czyli transmisja wideo na żywo. To kręci największe zasięgi, ale dla wielu osób jest „psychicznie” nie do przeskoczenia. Dlaczego? Bo trzeba pokazać swoją twarz. 😎 Można też dodać filmy, ale prawda jest taka, że dobrze było by mieć minimum pojęcia o kręceniu filmów telefonem. Czasami można bardziej wkurzyć niż przyciągnąć uwagę źle zrobionym, amatorskim filmem. Z dużą pomocą przychodzi nam np. portal Crello. Tam wybieramy rodzaj albo film, albo grafika. Jest ustalony podział ze względu na przeznaczenie, np. post na Facebooka, relacja na Instagramie, film „w tle” na stronie głównej, kwadratowe filmy do postów itdp. Oprócz setek jeśli nie tysięcy elementów animowanych i statycznych, krótkich filmików, teł itp. można dodać swoje grafiki, logo, tekst. W kilka minut można można stworzyć całkiem fajny, krótki filmik, który zainteresuje naszych fanów.

Lingojam – czyli napisy nie muszą być nudne

Każdy wpis ma napisy na jedno kopyto? 🅰 🅽🅸🅴 🅼🆄🆂🅸. Instagram, Facebook i inne portale obsługują kilka rodzajów czcionek. Tutaj z pomocą przychodzi nam portal Lingojam. Niestety nie obsługuje on polskich liter, ale wstawki: zapraszamy, uwaga, promocja, gratis itp. nie mają Polskich liter. Te zwroty użyte pośród zwykłego tekstu zwracając uwagę naszych czytelników. Pamiętajmy jednak o tym, aby nie ๑۞๑,¸¸,ø¤º°`°๑۩ 🎀 𝓅𝓇𝓏𝑒𝓈𝒶𝒹𝓏𝒾𝒸 🎀 ۩๑°`°º¤ø,¸¸,๑۞๑ i zamiast przykuć uwagę, zwyczajnie wkurzymy odbiorców.

Emotki

„Gimby nie znajo” 🤡 jak do telefonów weszła usługa EMS i w 📱 Nokii 3210, 3310 czy innych można było wysłać chyba 4 czy 5 „obrazków” złożonych z pixeli ułożonych obok siebie. Teraz mamy MMSy, których podejrzewam też mało kto już używa, ale w komunikatorach, w odpowiedziach pod postami często używamy emotek. W naszych wpisach możemy skorzystać z Emojipedii. Jest tam cała wyszukiwarka różnych emotek, od buziek po symbole np. 🦊 🅵🅾🆇🆁🅴🅳 ♥️ . Można użyć różnych emotek, ale jak zawsze należy pamiętać, że wszystko jest dla ludzi, ale z umiarem.



5/5 - (9 votes)
Marcin

Ponad 20-letnie doświadczenie z grafiką komputerową, od wielu lat aktywny webmaster, marketingowiec. Zajmuje się reklamą i wizerunkiem Twojej firmy, pozycjoner. Od 2 lat właściciel FoxRed Studio. Prywatnie mąż i ojciec 5 dzieci, pochodzący i mieszkający w Bydgoszczy.

Opublikowane przez
Marcin

Polecane

Czy Google Moja Firma uśmierci Katalogi Firm?

Wiele osób dzwoniąc do mnie z zapytaniem o pozycjonowanie, mówi że wykupiła usługę z katalogów… Read More

4 lata ago

Nie bądź Ninja Janusz Marketingu – bądź sobą i pisz co czujesz. Jak się wyróżnić w internecie?

Ninja Janusz Marketingu czyli 3/4 marketingowców w Polsce, którym na studiach kazano patrzeć na to… Read More

4 lata ago